مزیت و برتری بتن سخت ملاتی یا آرملات در مقایسه با اپوکسی

در این متن قصد داریم با بیان مزایای بتن سخت ملاتی یا پوشش آرملات نسبت به اپوکسی به شما کمک کنیم تا انتخابی درست بابت کفسازی سوله ها و کارخانه ها داشته باشید.

رنگ بندی اجرا شده بتن سخت ملاتی یا آرملات  و بتن رنگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 هزینه متریال

 اولین فاکتور مهم در تمامی پروژه ها هزینه های آن است . در نظر بگیرید برای اجرای کف یک سوله با اپوکسی به ضخامت یک میلی متر باید بیشتر از دو برابر هزینه اجرای آرملات یا بتن سخت ملاتی به ضخامت یک سانتی متر هزینه کنید.

در صورتی که اکثر پروژه های کفسازی نیاز به ضخامت یک تا چهار میلی متر اپوکسی دارند ، هزینه اپوکسی را بین 2 الی 4 برابر هزینه آرملات باید در نظر گرفت .

2 مقاومت سایشی

تجربه ثابت کرده است که در سوله ها و کارخانه هایی که دارای تردد لیفتراک (چرخ های سنگین ) هستند پوشش بتن سخت ملاتی یا آرملات مقاومت به مراتب بیشتری از اپوکسی  نشان داده است ، در کل پوشش اپوکسی با محیط های سخت و خشن صنعتی سازگاری زیادی ندارد.

3 هزینه های نگهداری

پوشش اپوکسی نیاز به مراقبت جدی و نگهداری دقیق  دارد . نظافت سطوح باید مرتب انجام شده و نقاط آسیب دیده در سریع ترین زمان ممکن ترمیم شوند . متاسفانه در کشور ما این مورد به هیچ وجه هنگام استارت کار در نظر گرفته نمیشود و معمولا پس از گذشت چند سال از اجرا و  نابود شدن اپوکسی به علت هزینه ترمیم بالا رها شده و به سمت استفاده از پوشش های بتن سخت ملاتی یا آرملات سوق داده می شوند.

بدیهی است که پوشش های آرملات طول عمر طولانی تر و هزینه نگهداری کم تری نسبت به اپوکسی دارند.

5 قابلیت اجرا در محیط های باز

آرملات را در سطوحی که در معرض نور خورشید اند می شود استفاده کرد در حالیکه پوشش اپوکسی به دلیل اسیب پذیری بالا در برابر U.V را نمی توان  استفاده نمود.

6 محدودیت اجرایی بر بستر مرطوب

اپوکسی بر روی سطوح مرطوب اجرا نمیشود و سطح باید خشک و عاری از رطوبت باشد تا شرایط برای چسبندگی بین اپوکسی و سطح زیرین فراهم شود این یعنی باید 28 روز از اجرای بتن شما گذشته باشد . در حالی که پوشش آرملات همزمان با بتن اجرا میشود.

7 مقاومت فشاری

مقاومت فشاری بتن سخت ملاتی یا آرملات 10 تا 20 مگاپاسکال از پوشش اپوکسی بیشتر است .

8 قابلیت اشتعال

در این مبحث آرملات مقاومت بسیار بالاتری در برابر حرارت و اشتعال دارد . یکی از نقاط ضعف اپوکسی را میتوان قابلیت اشتعال آن دانست .

 

امیدوارم با مطالعه این مطلب به تصمیم گیری درست شما کمکی کرده باشم . نا گفته نماند در بعضی از پروژه ها به خاطر حساسیت پروژه به خاک و بحث آنتی داست به کارفرمایان پوشش اپوکسی پیشنهاد میشود که امروزه با استفاده از سیلر های نفوذگر بتن پولیشی میتوان آرملات با قابلیت انتی داست اجرا نمود و تحویل کارفرمایان محترم داد. در این مورد سعی میکنم در آینده در قالب یک پست توضیحات بیشتری بدم .

برای طرح هرگونه سوال ، مشاوره و استعلام قیمت با بنده در تماس باشید

09154380195 مرادی