روان کننده  بتن یا کاهش دهنده آب (Plasticizers Water Reducers)دی

روان کننده بتن ماده آلی یا ترکیبی از مواد آلی و معدنی است . در استانداردها و آیین‌نامه‌های بتن، از دو نوع روان‌کننده بتن نام برده شده است :

1: تنها روان کننده بتن که در بازار  انواع آن  بر پایه لیگنو ، کربوکسیلات و نفتالین عرضه میشود .

 2: روان‌کننده ودیرگیر کننده بتن (ایجاد کننده‌ی تاخیر در گیرش).

روان‌ کننده‌ بتن معمولاً تاثیر بیشتری در تولید بتن روان نسبت به کاهش دهنده های آب در بتن معمولی یا با رنج معمولی دارد. تاثیر روان‌کننده ‌بتن در افزایش کارایی و اسلامپ حدود 30 تا 60 دقیقه دوام دارد و پس از آن کارایی و اسلامپ بتن به سرعت کاهش می‌یابد. بالا بودن دما نیز می‌تواند به سرعت کاهش اسلامپ قوت ببخشد. این افزودنی بتن معمولاً در محل اجرای پروژه به بتن اضافه می‌شود و به شکل‌های مختلفی موجود ست.

زمان گیرش بتن ممکن است بر پایه ویژگی‌های مختلف این افزودنی بتن ( روان کننده بتن )از جمله ترکیب شیمیایی، مقدار مورد استفاده و واکنش آن با دیگر مواد مورد استفاده در بتن، به تاخیر بیفتد یا به آن سرعت بخشیده شود. اکنون روان کننده بتن بر پایه کربوکسیلات در سه دسته : روان کننده بتن دیرگیر ، روان کننده بتن آنی گیر و روان کننده بتن معمولی موجود است .

 

روان کننده بتن بر پایه کربوکسیلات

اهداف استفاده از روان کننده  بتن

 

رسیدن به مقاومت بالا از طریق کاهش نسبت آب به سیمان با حفظ کارپذیری در حد مخلوط با افزودنی بتن.

حفظ کارپذیری با کاهش مقدار سیمان برای کم کردن گرمای ناشی از هیدراسیون در بتن حجیم.

افزایش کارپذیری جهت تسهیل بتن ریزی در محل های غیر قابل دسترسی.

مکانیزم عمل روان کننده بتن

ترکیبات اصلی و فعال روان کننده بتن ، موادی با سطح فعال (Surface Active) هستند که در فصل مشترک دو فاز غیر قابل اختلاط (Immiscible) جمع می شوند و نیروهای فیزیکی شیمیایی را در این سطح تماس داخلی تغییر می دهند. این مواد (Surface Active Agent) روی دانه های سیمان جذب شده و به آنها بار منفی می دهد که سبب دفع شدن (دور شدن) این ذرات از هم و تثبیت حالت پخش شدگی آن ها می شود ، حباب های هوا نیز دفع شده و نمی توانند به ذرات سیمان بچسبند. علاوه بر این، بار منفی سبب بوجود آمدن پوسته ای منظم از مولکولهای آب دور هر ذره شده و در نتیجه موجب جداشدگی ذرات از هم می شود. چون آزادی بیشتری برای حرکت ذرات وجود دارد و آبی که در اثر سیستم فولکوله شدن تحت قید است آزاد می شود و برای روان سازی مخلوط در دسترس قرار می گیرد و در نتیجه کارپذیری افزایش می یابد.

انواع روان کننده بتن

دسته اصلی مواد و ترکیبات روان کننده بتن به شرح زیر است:

  • اسیدهای لیگنو سولفونیک (Lignosulphonic Acids)
  • فرمول های اصلاح شده و مشتقات اسیدهای لیگنوسولفونیک
  • اسیدهای کربوکسیلیک و هیدروکسیلات (Hydroxylated) ، (Carboxylic Acids)
  • فرمولهای اصلاح شده و مشتقات اسید کربوکسیلیک ، هیدروکسیلات
  • مواد دیگر شامل: روی، فسفاتها، کلریدها، کربوهیدراتها، پلی ساکاریدها، اسیدهای قند ، بعضی از مواد پلیمری مانند مشتقات ملامین ، مشتقات نفتالین و غیره.

مواد اصلی که در تهیه روان کننده بتن مصرف می‌شوند اغلب دارای دیگر خواص غیر مطلوب هستند مانند کندگیری، هوازایی، و... بنابراین به طور معمول با سایر ترکیبات جهت کاهش و حذف اثرات منفی و بهبود اثرات مثبت مخلوط می‌شوند.

 

mail  جهت اطلاعات بیشتر با بنده تماس بگیرید

09154380195مرادی